Co dają badania rynku?

Umiejętność reagowania na zmiany to podstawa silnej pozycji przedsiębiorstwa na rynku. Jednak tylko mając świadomość zachodzących zmian można na nie skutecznie reagować. Niezwykle ważnym aspektem przewagi rynkowej stają się więc prowadzone badania rynku.
Specyfika badań marketingowych łączy problematykę skupiającą się wokół marki, produktu, klienta i rynku. Pomiędzy tymi czterema elementami występuje wiele powiązań, które stają się przedmiotem badań marketingowych. Tego typu badania to na przykład:

  • Badanie pozycji marki w świadomości klientów i związanych z nią trendów;
  • Badanie skuteczności kampanii reklamowej;
  • Segmentacja rynku i określenie grupy docelowych odbiorców;
  • Badanie konkurencji i konkurencyjnych strategii rynkowych;
  • Badanie opinii klientów i zdefiniowanie ich zwyczajów zakupowych;
  • Insighty konsumenckie.

Prawie wszystkie wykonuje się z użyciem badań fokusowych. FGI to jedna z najlepszych metod badań marketingowych.

Skuteczna inwestycja

Badania rynku warto wykonywać systematycznie – pozwoli to śledzić na bieżąco rozwój sytuacji, a także w oparciu o odpowiednie metody umożliwi formułowanie prognoz na przyszłość. Tego typu działania stanowią podstawę racjonalnych decyzji w przedsiębiorstwie, dlatego liderzy branży często inwestują w badania marketingowe. Podejmując decyzję o wprowadzeniu na rynek nowego produktu warto na wstępie określić profil klienta, scharakteryzować grupę docelową i tak zaprojektować strategię produktu, by trafiała ona w zdefiniowany target. Badanie rynku pozwoli także przyjrzeć się strategiom stosowanym przez konkurencję – dzięki temu można uczyć się na cudzych błędach i korzystać ze sprawdzających się rozwiązań.

„Zrób to sam!” vs. „Zleć to nam!”

Ważnym krokiem jest podjęcie decyzji o zaufaniu wykwalifikowanej firmie badawczej lub samodzielnym przeprowadzeniu badania rynku. Proste badania możemy spróbować wykonać sami, jednak nawet nieskomplikowany research mocno obciąża pracowników nie posiadających odpowiednich kwalifikacji. Zdecydowanie lepszym rozwiązaniem jest zlecenie badania pracownikom firmy badawczej, którzy oprócz niezbędnego doświadczenia dysponują specjalistycznym oprogramowaniem. Pomogą też dobrać odpowiednie metody i określą odpowiednią próbę badawczą, a także sformułują realne cele i pytania badawcze. Dzięki wyborowi najlepszej firmy badawczej unikniemy wielu pospolitych błędów badawczych, uzyskując rzetelne wyniki.

Wybór najlepszej firmy badawczej

Przy wyborze najlepszego realizatora badań marketingowych warto zwrócić uwagę na ugruntowaną pozycję firmy i doświadczenie jej pracowników. Można także zapoznać się z listą klientów firmy – stanowi ona dobrą rekomendację i pozwala zorientować się w specjalności badaczy. Dla przykładu firma badawcza, której klientami są podmioty branży medycznej z pewnością będzie dysponowała wypracowanymi narzędziami dedykowanymi dla analiz przeprowadzanych na potrzeby tego specyficznego rynku. Podobnie, firma, której klientami są instytucje rządowe, z pewnością okaże się wyspecjalizowana w badaniach ewaluacyjnych i innych popularnych wśród tej grupy odbiorców.
O kwalifikacjach firm wykonujących badania marketingowe świadczy również szeroki wachlarz realizowanych usług oraz odpowiednie wsparcie, którego pracownicy są w stanie udzielić zlecającemu badanie przy formułowaniu celów i założeń. Ważne są także aspekty techniczne i infrastruktura – warto wybrać firmę dysponującą własną salą fokusową i zatrudniającą doświadczonych moderatorów. Pierwszy kontakt także może zdecydować o wyborze najlepszej firmy badawczej.

Za co płacimy?

Oczywiście nie bez znaczenia jest także cennik oferowanych usług, jednak w związku z tym, że każde badanie ma indywidualny charakter, każde jest także osobno wyceniane. Warto porównać oferty kilku firm, pamiętając, że najniższa cena niekoniecznie gwarantuje rzetelność danych. Najniższe ceny uzyskują oferty, w których brak niejednokrotnie niezbędnych testów wartości danych. Idealna oferta powinna zatem gwarantować zastosowanie kilku metod badawczych, wzajemnie się weryfikujących, przy stosunkowo niskiej cenie. Uzyskane w ten sposób rzetelne dane wspomogą przedsiębiorstwo w projektowaniu decyzji na przyszłość.

badania rynkowe badania rynku badania marketingowe analizy rynku analiza rynku FGI badanie rynku testy konsumenckie badanie rynek marketing biznes decyzje biznesowe firma struktura rynku pozycja rynkowa segmentacja rynku strategia marketingowa świadomość marki szum medialny reklama grupa docelowa satysfakcja klienta preferencje zakupowe analiza sensoryczna inwestycja wykorzystanie fokusów
Copyright 2017 - 2024 Biostat
Polityka Prywatności | Pliki Cookies
Badania ankietowe od 4 zł.