 Badania fokusowe są bardzo atrakcyjnym narzędziem pozwalającym na eksplorację zróżnicowanych obszarów rzeczywistości społecznej i konsumenckiej. Możliwości jakie niesie ze sobą wykorzystanie tej metody ograniczone są jedynie pomysłowością badaczy oraz umiejętnościami moderatorów.
Badania fokusowe są bardzo atrakcyjnym narzędziem pozwalającym na eksplorację zróżnicowanych obszarów rzeczywistości społecznej i konsumenckiej. Możliwości jakie niesie ze sobą wykorzystanie tej metody ograniczone są jedynie pomysłowością badaczy oraz umiejętnościami moderatorów.
W trakcie badań fokusowych poza standardowym badaniem przebiegu dyskusji oraz jego późniejszą analizą, można wykorzystać wiele przydatnych technik które z jednej strony zwiększają atrakcyjność dla samych osób badanych, jednocześnie z drugiej dając odpowiedzi na pytania których nie da się uzyskać innymi metodami badawczymi.
Badania fokusowe można poszerzyć o techniki projekcyjne, specjalistyczne narzędzia pozwalające na pokazanie spontanicznych reakcji oraz wyobrażeń na temat poruszany w trakcie badania.
Przydatnymi technikami w badaniach fokusowych są:
- Skojarzenia – uczestnik badania określa swoje skojarzenia dotyczące podanego zagadnienia, konkretnego produktu lub pojęcia.
- Uzupełnienia – uczestnicy badania uzupełniają niekompletne opowiadania, np. bubble test – w którym uczestnik wypełnia własną treścią pusty „dymek” dialogowy w komiksie.
- Konstrukcje – budowanie własnych opisów, dialogów itp.
- expo – wyobrażenie ekspozycji na tle konkurencji
- brand party – określenie wizerunku marki na tle konkurencji
 Jako przykład oryginalnych kierunków badań które mogą zostań przeprowadzone za pomocą metody fokusowej są badania na graczach komputerowych.
Jako przykład oryginalnych kierunków badań które mogą zostań przeprowadzone za pomocą metody fokusowej są badania na graczach komputerowych.
W badaniu takim można uzyskać informacje na temat preferencji graczy, odnalezienie niszy, analiza stanu polskiego rynku gier oraz zmian zachodzących w środowisku graczy. Sesję fokusową można również wzbogacić o dodatkowe elementy, które w tym konkretnym przypadku pozwalają na pozyskanie unikalnych opinii wynikających bezpośrednio z doświadczeń uczestników badania.
W badaniu graczy można korzystać z niestandardowych technik takich jak:
- Playtesty – testy poszczególnych gier, na których osoby zaproszone grają w nie i mogą sprawdzić ich działanie oraz zawartość. Testy odbywają się na przygotowanych stanowiskach z konsolami lub komputerami przystosowanymi do danego produktu. Playtesty kończą się rozmową i wspólną dyskusją z uczestnikami na temat wrażeń, mocnych i słabych stron danego tytułu.
- Pokazy multimedialne – prezentacja w której uczestnicy mogą poznać nową grę. Najczęściej pokaz taki składa się z pokazu wideo przygotowanego przez producenta w którym zawarte są najistotniejsze informacje dotyczące gotowego lub powstającego produktu oraz trailer gry lub nagranie samej rozgrywki.
Dzięki takiemu badaniu fokusowemu można uzyskać wyniki na temat:
- Preferencji
- Wymagań
- Motywów grania
- Rynkowej wartości poszczególnych pomysłów i rozwiązań
- Wielu innych aspektów dotyczących cyfrowej rozrywki
 analizy rynku
                            analizy rynku                        