Rzetelnie opracowana analiza konkurencji stanowi niezwykle efektywne narzędzie, służące do określenia kierunku rozwoju firmy. Korzystają z niej zarówno mikroprzedsiębiorcy, jak i wielkie korporacje.
Na czym polega przeprowadzenie analizy konkurencji?
Analiza tego typu to nic innego jak określenie mocnych i słabych stron naszych konkurentów na rynku. Dzięki temu możliwe jest zaplanowanie strategii firmy, a także przewidywanie działań rywalizujących z nami przedsiębiorstw. Choć stanowi ona istotny element funkcjonowania działalności gospodarczej, to zazwyczaj nie jest przeprowadzana odpowiednio często w wystarczająco rzetelny sposób.
Samodzielna analiza konkurentów na rynku
O ile wielkie korporacje mają zazwyczaj wyspecjalizowanych pracowników, zajmujących się analizą konkurencji (lub znaczne fundusze, za pomocą których mogą zlecić jej wykonanie zewnętrznej firmie), o tyle mniejsze przedsiębiorstwa są niekiedy zmuszone próbować swoich sił w samodzielnym określaniu znaczenia konkurentów w branży.
Pierwszym elementem takiej analizy powinno być ogólne rozeznanie się na interesującym nas rynku. Powinniśmy między innymi:
- sprecyzować grupę docelową klientów oraz ustalić ich oczekiwania względem naszych produktów lub usług
- określić, kim są nasi konkurenci
- wynotować ich mocne i słabe strony
Drugi etap to dogłębna analiza najważniejszych konkurentów, podczas której należy wziąć pod uwagę wszystkie czynniki mogące mieć choćby najmniejsze znaczenie, na przykład:
- kondycja finansowa firmy (rentowność, płynność finansowa)
- sposób zarządzania przedsiębiorstwem i jego historia
- oferowane produkty i różne aspekty z nimi związane (wielkość produkcji, rozpoznawalność marki i wiele innych)
- prowadzone działania marketingowe
- infrastruktura i pracownicy
Przewidywanie pojawienia się nowej konkurencji
Dobra analiza konkurencji nie skupia się wyłącznie na obecnym stanie rynku. Nawet, jeśli w danej chwili nie posiadamy liczących się w branży rywali (istnieje taka możliwość, choć zdarza się rzadko), to nigdy nie możemy być pewni, że nie pojawią się w przyszłości.
Warto zatem być przygotowanym na taką ewentualność, monitorując w ramach analizy również przedsiębiorstwa, które działają w zbliżonych do naszego obszarach rynku – zarówno w kwestii wytwarzanych produktów, jak i ich grupy docelowej.
Czynnikami zwiększającymi prawdopodobieństwo pojawienia się nowych konkurentów są między innymi:
- działalność w branży posiadającej duży potencjał rozwoju w przyszłości
- popyt na usługi lub produkty znacznie przewyższający podaż
- niski poziom konkurencji w danej chwili