Dzięki rozwojowi narzędzi badawczych można przeprowadzać wieloetapowe procesy badawcze. Warto tutaj zwrócić uwagę na zastosowanie narzędzi online w projektach nakierowanych na badania społeczne. Przede wszystkim zaś warto odnieść się do takich narzędzi jak panele badawcze czy metoda CAPI. Każde z tych rozwiązań daje inne możliwości oraz otwiera odmienne drogi kontaktu z ankietowanym.
Panel, który pozwala działać szybko
Jeśli mówić o zastosowaniu paneli badawczych to warto zauważyć, że dają one możliwość dotarcia do szerokiego grona odbiorców w krótkim czasie, a tym samym minimalizują koszty realizacji badania. Do innych zalet zaproponowanego narzędzia należą:
- szybka i poprawna analiza pozyskanych danych;
- możliwość przeprowadzenia badania w dowolnym miejscu na świecie;
- opcja przerwania badania w każdej chwili;
- objęcie respondentów programem motywacyjnym.
Warto tutaj zauważyć, że czas potrzebny na realizację całości badania jest zdecydowanie krótki, a przy tym – w zgodzie z zasadami badań społecznych - zostaje zachowana pełna anonimowość ankietowanego. Zaś samą ankietę można wypełnić w wygodnym dla siebie miejscu i o dowolnej porze.
Metoda z innymi zaletami…
Co do metody, którą jest CAPI można powiedzieć, iż jest formą wywiadów bezpośrednich realizowanych z wykorzystaniem urządzeń mobilnych, co pozwala na:
- prezentowanie treści audiowizualnych;
- wprowadzanie pozyskiwanych danych bezpośrednio do systemu;
- utrzymanie relacji między ankietowanym a ankietującym;
- objaśnienia pytań/odpowiedzi.
Walory te wpływają na jakość i wiarygodność pozyskiwanych danych oraz dają szansę na lepsze zrozumienie zachodzących zjawisk.
Narzędzie nakierowane na odbiorcę
Dokonują wyboru narzędzia badawczego należy przede wszystkim zadać sobie pytanie o to, kim jest grupa odbiorców i czeka będzie ona potrzebować. Warto także uwzględnić realizując badania społeczne:
- tematykę badania;
- posiadany czas na realizację procesu badawczego;
- posiadane zasoby finansowe;
- cel, w którym to badanie jest przeprowadzane.
Zwrócenie uwagi między innymi na te elementy pozwala na wybór takiego narzędzia, które będzie odnosić się do sedna badania.
Cel – przewodnik procesu badawczego
Rozpoznając potrzeby rynku, na którym się działa można podejmować działania, które będą nakierowane na realizację potrzeb i oczekiwań odbiorców danego produktu czy usługi. Przede wszystkim należy pamiętać, że badanie społeczne powinno być nakierowane na konkretny cel, który powinien być możliwy do osiągnięcia z wykorzystaniem odpowiednich narzędzi.