Wielu przedsiębiorców pomija badania rynku myśląc, że są one nieistotne lub że zrobili je już wcześniej. Badania rynku są niezbędne do poznania podstaw swojej branży, aby być na bieżąco i uzyskania konkretnych informacji zwrotnych, których potrzebujesz.
Podejście do badań rynkowych
Jakie będzie twoje podejście do badań rynku? Są zarówno badania pierwotne, jak i wtórne. Oba są ważne i znacznie się od siebie różnią. Badania pierwotne dotyczą przeprowadzania badań z osobami znajdującymi się w Internecie, domach czy centrach handlowych – w zależności od wybranego sposobu badawczego. Zwykle ankieterzy podchodzą do Ciebie, aby uzyskać podstawowe informacje zwrotne. Będą zadawać pytania, aby zdobyć informacje od osób, które spełniają ich kryteria (na przykład: miejsce zamieszkania, wiek, płeć, wynagrodzenie). Badania wtórne to wszystkie dane, które będziesz musiał przeanalizować, aby lepiej zrozumieć swoje warunki rynkowe. Raporty rynkowe, ankiety rządowe, dane spisowe, raporty - niezależnie od rynku, na który chcesz się dostać, te wtórne raporty mogą pomóc w doinformowaniu Cię o warunkach rynkowych.
Ostrożność w badaniach rynku
Teraz, gdy wiesz trochę więcej o metodach badania rynku pierwotnego i wtórnego, musisz wiedzieć o niektórych typowych błędach, które ludzie popełniają podczas badania rynku. Same te powody mogą być dobrym bodźcem do skorzystania z usług firmy badawczej, która przeprowadzi cały proces za Ciebie, ale jeśli chcesz zrobić badania samodzielnie, to powinieneś wiedzieć o tych błędach. Pierwszym dużym błędem jest poleganie tylko na jednym rodzaju badań. Większość ludzi robi to, opierając się tylko na wtórnych źródłach, aby zaoszczędzić pieniądze. Badania wtórne zajmują sporo czasu na zebranie, analizę i raportowanie. Chociaż są one istotne, mogą być datowane, podczas gdy badania pierwotne dają nowsze i często bardziej autentyczne dane indywidualne, które mogą być niezwykle istotne. Badania wtórne dostarczają również zazwyczaj więcej danych ilościowych, podczas gdy badania pierwotne są doskonałym sposobem na uzyskanie danych jakościowych. Istnieje również błąd w danych pierwotnych, który wiąże się z tym, że ankiety wypełniają tylko przyjaciele i rodzina osoby przeprowadzającej badanie. Nie badaj swoich przyjaciół w poszukiwaniu danych pierwotnych, gdyż mają oni emocjonalny związek i powód, aby udzielić wszelkich odpowiedzi, jakie tylko chcesz. Z tego samego powodu nie polegaj tylko na sondażach w mediach społecznościowych lub ankietach internetowych, jako badaniu podstawowym.
Zebrane dane w badaniach rynku
Kiedy rozważasz zebrane dane, będziesz chciał je przeanalizować w dwóch różnych segmentach: ilościowym i jakościowym. Podobnie jak w przypadku badań pierwotnych i wtórnych, posiadanie obu rodzajów danych jest ważne, aby dokładnie zinterpretować te informacje, które uzyskaliśmy w badaniach rynku. Badania ilościowe najczęściej prowadzone są na dużych grupach respondentów. Dodawanie pytań, które pomogą Ci jakościowo zrozumieć Twój rynek, jest równie ważne, jak rozwijanie danych ilościowych. Zastosowanie badań jakościowych pozwoli na dokładne zrozumienie opinii pojedynczych osób lub małych grup.