Badanie marketingowe planem na przyszłość

Badanie marketingowe wykonuje się w celu usprawnienia działalności firmy, a także poprawy efektywności podejmowanych działań. Poprawnie wykonane badania marketingowe pozwalają na:

  • określenie zwiększenia przychodów,
  • rozpoznanie zmian i ich pomiar,
  • rozpoznanie czynników kształtujących popyt,
  • zrozumienie zachować konsumentów i konkurentów,
  • wyznaczenie środków działających na zachowania podmiotów rynku,
  • prognozę tendencji w kształtowaniu się procesów rynkowych.

Każde badanie ma swoje metody

Badania marketingowe to systematyczne gromadzenie, zapisywanie i analizowanie danych dotyczących działalności przedsiębiorstwa. Badania te odbywają się zgodnie z określonymi etapami:

  1. określenie problemu badawczego i celu,
  2. wybranie metody badania,
  3. przeprowadzenie badania i zebranie danych,
  4. analiza danych,
  5. raport z badania.

Decydując się przeprowadzić badanie bardzo ważne jest dobranie odpowiedniej metody badawczej. Metody badań dzieli się z uwagi na ich główny cel. Metody ilościowe skupiają się na odpowiedzi na pytanie ile, a jakościowe skupiają się na wyjaśnieniu, dlaczego. Często metody te wzajemnie się uzupełniają. Dla metod ilościowy najpopularniejszym narzędziem są ankiety, a dla jakościowego wywiady indywidualne lub grupowe dyskusje.

Dbając o ciągły rozwój firmy należy być przezornym

Badania marketingowe cechuje:

  1. systematyczność,
  2. celowość,
  3. użyteczne,
  4. zachęcające do badań pogłębiających problem badania.

Badania te można podzielić na badania eksploracyjne, czyli takie, które umożliwiają rozpoznanie problemu oraz eksplanacyjne, które wyjaśniają problem i jego przyczyny. Stąd potrzeba ich właściwego i sumiennego wykonywania. Jak widać badania marketingowe pozwalają na zdobycie wiedzy niezbędnej do właściwego rozwoju firmy.

Jedną z metod badawczych w ramach badań marketingowych jest Mystery Shopper. Zastosowanie tej metody pozwala na zwrócenie uwagi na jakość obsługi klienta. Badanie polega na wysłaniu tajemniczego klienta do danego punktu, gdzie sprawdzi on wcielając się w rolę klienta zweryfikuje on sposób jego obsługi, jak i ogólny stan punktu.

Ważne jest to, co zrobi się z wynikami badania

Badanie marketingowe, które zostało nakierowane na zrozumienie tego, co dzieje się wokół z pewnością posłuży jako element rozwojowy. Należy pamiętać jednak, że samo badanie nie zastąpi podejmowania konkretnych działań. Badania dają wskazówki, pokazują słabe strony, ale nie są metodą na ich rozwiązanie. Warto zwrócić uwagę na każdy niepokojący symptom, który ujawni się dzięki badaniom marketingowym i w miarę możliwości szybko go wyeliminować.

badania opinii klientów badania marketingowe badania kampanii społecznych badania opinii
Copyright 2017 - 2024 Biostat
Polityka Prywatności | Pliki Cookies
Badania ankietowe od 4 zł.