Niestandardowe badania fokusowe

Badania fokusowe są bardzo atrakcyjnym narzędziem pozwalającym na eksplorację zróżnicowanych obszarów rzeczywistości społecznej i konsumenckiej. Możliwości jakie niesie ze sobą wykorzystanie tej metody ograniczone są jedynie pomysłowością badaczy oraz umiejętnościami moderatorów.

W trakcie badań fokusowych poza standardowym badaniem przebiegu dyskusji oraz jego późniejszą analizą, można wykorzystać wiele przydatnych technik które z jednej strony zwiększają atrakcyjność dla samych osób badanych, jednocześnie z drugiej dając odpowiedzi na pytania których nie da się uzyskać innymi metodami badawczymi.

Badania fokusowe można poszerzyć o techniki projekcyjne, specjalistyczne narzędzia pozwalające na pokazanie spontanicznych reakcji oraz wyobrażeń na temat poruszany w trakcie badania.

Przydatnymi technikami w badaniach fokusowych są:

  1. Skojarzenia – uczestnik badania określa swoje skojarzenia dotyczące podanego zagadnienia, konkretnego produktu lub pojęcia.
  2. Uzupełnienia – uczestnicy badania uzupełniają niekompletne opowiadania, np. bubble test – w którym uczestnik wypełnia własną treścią pusty „dymek” dialogowy w komiksie.
  3. Konstrukcje – budowanie własnych opisów, dialogów itp.
  • expo – wyobrażenie ekspozycji na tle konkurencji
  • brand party – określenie wizerunku marki na tle konkurencji

Jako przykład oryginalnych kierunków badań które mogą zostań przeprowadzone za pomocą metody fokusowej są badania na graczach komputerowych.

W badaniu takim można uzyskać informacje na temat preferencji graczy, odnalezienie niszy, analiza stanu polskiego rynku gier oraz zmian zachodzących w środowisku graczy. Sesję fokusową można również wzbogacić o dodatkowe elementy, które w tym konkretnym przypadku pozwalają na pozyskanie unikalnych opinii wynikających bezpośrednio z doświadczeń uczestników badania.

W badaniu graczy można korzystać z niestandardowych technik takich jak:

  1. Playtesty – testy poszczególnych gier, na których osoby zaproszone grają w nie i mogą sprawdzić ich działanie oraz zawartość. Testy odbywają się na przygotowanych stanowiskach z konsolami lub komputerami przystosowanymi do danego produktu. Playtesty kończą się rozmową i wspólną dyskusją z uczestnikami na temat wrażeń, mocnych i słabych stron danego tytułu.
  2. Pokazy multimedialne – prezentacja w której uczestnicy mogą poznać nową grę. Najczęściej pokaz taki składa się z pokazu wideo przygotowanego przez producenta w którym zawarte są najistotniejsze informacje dotyczące gotowego lub powstającego produktu oraz trailer gry lub nagranie samej rozgrywki.

Dzięki takiemu badaniu fokusowemu można uzyskać wyniki na temat:

  • Preferencji
  • Wymagań
  • Motywów grania
  • Rynkowej wartości poszczególnych pomysłów i rozwiązań
  • Wielu innych aspektów dotyczących cyfrowej rozrywki
badania fokusowe badania na graczach komputerowych niestandardowe badania fokusowe playtesty pokazy multimedialne przykład badania fokusowego
Copyright 2017 - 2024 Biostat
Polityka Prywatności | Pliki Cookies
Badania ankietowe od 4 zł.