Perspektywa w badaniach rynku

Biorąc pod uwagę niestałość konsumentów oraz zwracając uwagę na ciągłość zmian zachodzących na rynku podkreśla się nie tylko potrzebę systematyczności przeprowadzania badań rynku, ale także podniesienie jakości przeprowadzanych procesów badawczych. Przed przystąpieniem do procesu badawczego należy najpierw skonkretyzować cel badania, co umożliwi właściwy dobór próby badawczej oraz dobranie adekwatnych narzędzi badawczych.

 

Od początku: co mi da takie badanie?

Przeprowadzane badania rynku koncentrują się na zrozumienie zachodzących zjawisk, a także umożliwiają prognozowanie następujących zjawisk. Co więcej każde takie badania koncentruje się na tym, aby:

  • w pełni zrozumieć konsumenta;
  • uzyskać rozwojowe informacje;
  • zrozumieć konkretny fragment rynku.

 

Co więcej każde takie badanie wpływa na trafność podejmowanych działań i pozwala na rozpoznanie aktualnej sytuacji, która zawsze koncentruje się w wielu różnych punktach odniesieniach.

 

Skuteczne badanie wiąże się z pogłębioną refleksją

Proces skupiający się na badaniu rynku można potraktować jako swoistą perspektywę – lustro, w którym można przyjrzeć się swoim decyzjom i celom. Podjęcie się projektu badawczego ma o tyle sens, o ile potrafi się zdystansować wobec własnych działań i zrozumieć inną perspektywę. Sam proces badawczy koncentruje się na:

  • zbieraniu;
  • analizowaniu;
  • podsumowywaniu zebranych informacji.

 

Jednakże należy pamiętać, że badanie będzie o tyle skuteczne, o ile będzie potrafiło się wykorzystać otrzymaną wiedzę, a to znaczy tyle, co spojrzeć na badane zagadnienie z perspektywy.

 

Perspektywa pozwala widzieć o wiele więcej

Spojrzenie na badane zagadnienie w procesie badania rynku z perspektywy pozwala na zrozumienie potrzeb i motywacji drugiej strony, co przekłada się na lepsze relacje, a mówiąc o nich ma się na myśli także zwiększenie własnego zysku czy efektywne zarządzanie własnymi zasobami. Dzięki wykorzystaniu perspektywy można spojrzeć na badane zjawisko z czterech perspektyw:

  • mojej własnej – Ja
  • drugiej strony – Ty
  • niezależnego obserwatora – on/ona
  • systemu – tu: rynku.

 

Zmiana perspektywy pozwala na pogłębienie i uświadomienie sobie posiadanej wiedzy na temat badanego zjawiska.

 

Wyniki to nie wszystko. Ważne jest to jak się z nich skorzysta.

Dzięki przeprowadzeniu procesu badań rynku możliwe staje się wychwycenie zmian zachodzących na rynku. Przy czym zmiany te mogą mieć wydźwięk krótkofalowy bądź długofalowy. Wszelkie badania przeprowadzane w dziedzinie rynku wiążą się z potrzebą właściwej jej analizy, a także pogłębionej refleksji w czym pomocne może być ujęcie zagadnienia w sposób perspektywiczny.

Copyright 2017 Biostat
Polityka Prywatności | Pliki Cookies
Badania ankietowe od 4 zł.